Гальмівні диски в автоспорті. Загальна інформація

Існує безліч факторів, які впливають на ступінь зношування гальмівних дисків і, як наслідок, на безпеку водія при керуванні спортивним автомобілем на треку.

Нижче наводяться найважливіші моменти, на які слід звертати увагу насамперед:

1. ПРАВИЛЬНА ПОСАДКА ПОВЕРХОНЬ, ЩО ТРУТЬСЯ

Як правило, досвідчений водій обкатає спортивні диски на вулицях протягом 1-2 тижнів, перш ніж використовувати їх на гоночній трасі. Проїхавши 200–300 км (180 миль) у звичайних дорожніх умовах, ви значно знизите ймовірність передчасного зносу поверхонь, що труться. Якщо у вас немає можливості використовувати цей метод, або ви вважаєте за краще обкатувати диски шляхом повторного прискорення та багаторазового натискання на гальмо, спробуйте спочатку прогріти гальма. Для цього необхідно проїхати 1-2 км (1 милю) застосовуючи тривалий, але легкий натиск на гальмо. Температурний шок від різкого гальмування непрогрітими поверхнями, що труться, НЕОДМІННО призведе до передчасного зносу дисків.

2. ВИБІР ГАЛЬМОВИХ КОЛОДОК

Звичайні гальмівні колодки НЕ підходять для використання на гоночних треках. При використанні на треку температура в середині поверхонь, що труться, становить в середньому від 450°С до 600°С (1110 °F), а пікові температури поверхні диска досягають 800°С (1470 °F) на 5 і більше секунд. Гранична температура нагріву звичайних колодок, призначених для вуличного руху, становить від 300 до 350°С (570-660 °F), перевищення якої викликає знос колодок і полірування поверхонь, що труться. Крім того, значно погіршується сама структура колодки, що призводить до загального зниження якості експлуатації.

3. ПРОГРІВ І ОХОЛОДЖЕННЯ

Поверхні дисків, що труться, необхідно прогріти перед використанням на треку, щоб знизити температурний шок від різкого гальмування на високій швидкості. Різниця температур поверхонь, що труться перед натисканням педалі гальма і після її відпускання прямо пропорційна ступеню зносу металу. Про це необхідно пам'ятати перед тим, як залишити трек. Рекомендується зробити одне коло на невеликій швидкості з легким натисканням на педаль гальма, щоб поступово знизити температуру всередині диска, або, якщо це можливо, проїхати кілька хвилин за межами треку. У жодному разі не зупиняйте машину відразу після виїзду з треку з гарячими гальмівними дисками, якщо ви плануєте використовувати їх ще раз!

ПРИМІТКА: Застосування ручного гальма при гарячих поверхнях, що труться, відразу після виїзду з треку призведе до викривлення задніх дисків у процесі їх охолодження.

4. ПЕРЕВІРКА ГАЛЬМОВИХ ДИСКІВ ПІСЛЯ ВИКОРИСТАННЯ НА ТРЕКУ

Усі гальмівні диски слід перевіряти після використання на треку. Перевірка включає зняття гальмівних дисків та обстеження їх на предмет перегріву (поверхневих тріщин) та серйозних тріщин у колодках внаслідок їхнього зносу. У разі виявлення передбачуваної тріщини, необхідно зачистити її тонким наждачним папером розміру 240 або вище, щоб переконатися, що це тріщина, а не деформація матеріалу гальмівної колодки. Подряпини на колодці зовні дуже схожі на тріщини, проте при обробці наждачним папером вони зникають. Якщо температурні пошкодження настільки серйозні, що тріщини чітко видно - замініть пару, що треться. В ідеалі, необхідно постійно мати в наявності дві пари дисків, що труться: один для використання на треку, а інший для водіння в міських умовах. При зміні дисків після треку ви обов'язково обстежите гальмівні диски. Крім того, диски, які ви використовуєте під час руху містом, можуть бути надалі використані на треку — у цьому випадку вони вже будуть ідеально обкатані. Після придбання двох комплектів дисків, ви все одно мінятимете лише по одному комплекту за раз.

5. ТЕМПЕРАТУРА ПОВЕРХОНЬ, ЩО ТРУТЬСЯ

Аналіз температур гальмівних дисків – це один із способів покращити вашу техніку водіння. Використання термографічної фарби – найпростіший спосіб стежити за змінами температур. Щоб продовжити термін експлуатації дисків, температура в середині поверхонь, що труться, не повинна перевищувати 660°С (1160 °F). Якщо ви виходите за ці межі, необхідно переглянути якість гальмівних колодок і ваш стиль водіння. Позначте час та відстань, протягом якої ви застосовуєте гальмування та порівняйте ці цифри з показниками інших водіїв. Одна-дві додаткові секунди гальмування може істотно вплинути на температуру дисків та термін їх експлуатації.

ТЕРМОГРАФІЧНИЙ КОНТРОЛЬ ТЕМПЕРАТУРИ

Початковий колірПри перевищенні цієї температуриКолір маркеру змінюється на

ЗЕЛЕНИЙ

458°С / 856°F

БІЛИЙ

ПОМАРАНЧЕВИЙ

550°С / 1022°F

ЖОВТИЙ

ЧЕРВОНИЙ

630°С / 1166°F

БЕІЛИЙ

Безпечна експлуатаційна температура гальмівної рідини

Тип гальмівної
рідини
Суха точка кипіння АВолога точка кипіння в

DOT 3

205°С / 401 °F

140°С / 284°F

DOT 4

230°С / 446°F

155°C/311°F

DOT 5.1

260°С / 500°F

180°С / 356°F

DOT 4/600 310°C/ 590°F 216°C/420°F

А: Суха точка кипіння - це температура, за якої гальмівна рідина закипає у своєму вихідному, незабрудненому стані

В: Волога точка кипіння - це температура закипання гальмівної рідини після потрапляння в неї вологи
Примітка: гальмівну рідину рекомендується міняти кожні два роки або кожні 50000 км (31000 миль) або відповідно до рекомендацій виробника гальмівної рідини

А: Суха точка кипіння - це температура, за якої гальмівна рідина закипає у своєму вихідному, незабрудненому стані

В: Волога точка кипіння - це температура закипання гальмівної рідини після потрапляння в неї вологи

Примітка: гальмівну рідину рекомендується міняти кожні два роки або кожні 50000 км (31000 миль) або відповідно до рекомендацій виробника гальмівної рідини


Максимальна температура безперервної роботи гальмівних колодок

Тип колодокМаксимальна T.Б.P.*Класифікація тертя

Стандартні

280°С / 536°F

FF

Напівметалеві

400°С / 752°F

EF

Спортивні

500°С / 932°F

GF

* T.Б.P. = температура при безперервній роботі


Представник
Рекомендуємо подивитись
JAOS
jaos-ukraine.com
Safari
aps-safari.com.ua